DZIECIAKI, BŁAZEN I 3 MOJE ZŁOTE REGUŁY KOMPOZYCJI – CZ. I

Cześć,

minęło trochę czasu, a tu już marzec.

A wczoraj był Dzień Kobiet, i kwiaty, i życzenia.

WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO DROGIE PANIE :)

Że za późno, bo święto było wczoraj? Podobno kobiety twierdzą, że szacunek należy się codziennie, nie tylko od święta ;) Dlatego ja dzisiaj składam na Wasze dłonie życzenia i każdy kwiat tej ziemi.

Bez zbędnych wstępów jednak przejdźmy do konkretów.

Dzieciaki w obiektywie

Bo zawsze uwielbiałem je fotografować – tym razem dwójka moich modeli; znana już Julia w zabawie moją parasolką rozpraszającą, oraz Kuba debiutujący przed obiektywem. Sami oceńcie;

Fotografia dziecięca i portretowa wg fotoHORYZONT Piotr Grajek Fotograf Rodzinny Kalisz

Fotografia dziecięca i portretowa wg fotoHORYZONT Piotr Grajek Fotograf Rodzinny Kalisz

Fotografia dziecięca i portretowa wg fotoHORYZONT Piotr Grajek Fotograf Rodzinny Kalisz

Fotografia dziecięca i portretowa wg fotoHORYZONT Piotr Grajek Fotograf Rodzinny Kalisz

Fotografia dziecięca i portretowa wg fotoHORYZONT Piotr Grajek Fotograf Rodzinny Kalisz

To była Julia w mini sesji, która zrodziła się zupełnie spontanicznie, gdy modelka rozkręciła się i zupełnie zatraciła w zabawie.

A teraz Kuba, facet z krwi i kości.

Fotografia dziecięca i portretowa wg fotoHORYZONT Piotr Grajek Fotograf Rodzinny Kalisz

Fotografia dziecięca i portretowa wg fotoHORYZONT Piotr Grajek Fotograf Rodzinny Kalisz

Fotografia dziecięca i portretowa wg fotoHORYZONT Piotr Grajek Fotograf Rodzinny Kalisz

Fotografia dziecięca i portretowa wg fotoHORYZONT Piotr Grajek Fotograf Rodzinny Kalisz

Fotografia dziecięca i portretowa wg fotoHORYZONT Piotr Grajek Fotograf Rodzinny Kalisz

Dla zainteresowanych kilka informacji technicznych:

– o ile zdjęcia Julii wykonałem swoim standardowym zoomem Olympus 14-42mm, o tyle zdjęcia Kuby wykonałem eksperymentalnie starym i wysłużonym obiektywem Helios 44 odłączonym od nieśmiertelnego Zenita TTL; połączyłem go z moim Olympusem E-500 za pomocą przejściówki na gwint M-42;

– chciałem uzyskać małą głębię ostrości, którą to obiektyw Helios 44 ma, ponieważ dysponuje przysłoną f/2; no i daje to piękny bokeh; chociaż tu na zdjęciach tego widać nie będzie to już niebawem w kolejnym wpisie pokażę Ci zdjęcia z sesji z modelkami wykonane też tym obietywem, na których już da się zaobserwować  plastykę tej starej puszki.

Zapraszam jednocześnie do kolejnej części cyklu WSZYSTKO TO, CO CHCESZ WIEDZIEĆ O SWOIM APARACIE, CZYLI O ROBIENIU ZDJĘĆ DLA TYCH, KTÓRZY NIE CZYTAJĄ INSTRUKCJI. , w której chciałbym podzielić się z Tobą kilkoma zasadami dotyczącymi kompozycji, którymi ja staram się kierować podczas fotografowania. Wierzę, że pomoże Ci to w okiełznaniu niesfornego często kadru.

WSZYSTKO TO, CO CHCESZ WIEDZIEĆ O SWOIM APARACIE, CZYLI O ROBIENIU ZDJĘĆ DLA TYCH, KTÓRZY NIE CZYTAJĄ INSTRUKCJI

Tym razem będzie obszernie i poważnie, bo temat dotyczy kompozycji bez której każde, nawet świetne technicznie zdjęcie, po prostu leży. Te rzeczy trzeba poznać, przećwiczyć i potem eksperymetnować. Nie da się inaczej.

Zawartość podzieliłem na dwie części bo zawiera w sobie dużo ważnych informacji, a poza tym będę miał co wrzucić w następnym wpisie ;)

Do dzieła więc, wcześniej jednak przypomnijmy sobie wcześniej omawiane zagadnienia:

Musisz TO najpierw zrobić, by mieć świetne zdjęcia za każdym razem – cz. I

Jeden z najłatwiejszych sposobów na zniszczenie sobie dobrego zdjęcia – cz. II

CIENIE – Zapomniany Element, który Tworzy (lub Niweczy) Fotografię ! – cz. III

A teraz trochę budowlanki, czyli kładziemy fundamenty dobrej kompozycji.

3 Złote Reguły KOMPOZYCJI, czyli moje podstawy

Dzięki zawansowanym konstrukcjom dzisiejszych cyfrowych aparatów fotograficznych prawie każde zrobione dziś zdjęcie jest dobre. Automatyka praktycznie sama, bez naszego udziału, szacuje naświetlenie, czas i czułość ISO. I choć z technicznego punktu widzenia będą one poprawne to rzadko zaspokajają estetyczne potrzeby bardziej wymagającego odbiorcy.  Oczywiście owe “podobanie się” zdjęć to kwestia subiektywna, tak jak to, który smak lodów jest najlepszy. Jednak zgodzić się musimy co do istnienia pewnych stałych zasad czyniących przeciętne bardzo dobrym.

Nie ma natomiast (i chyba jeszcze długo nie będzie) automatyki odpowiedzialnej za prawidłowe zbudowanie kadru. Dla mnie osobiście jednym z głównych narzędzi tworzących znaczącą fotografię jest właśnie KOMPOZYCJA.

Na sposób odbioru fotografii wpływa wiele czynników ( często będących poza naszym świadomym udziałem) i to sposób zakomponowania kadru jest jednym z nich; to umiejętność uchwycenia sceny sprawia, że ciocia wzdycha nad kolejnym pokazywanym jej zdjęciem a koleżanki dzwonią, żeby zamówić u Ciebie swoją sesję w plenerze.

Stara_fotografia_fotoHORYZONT Piotr Grajek Fotograf Rodzinny Kalisz

Jeszcze nie tak dawno temu, w czasach gdy używano do robienia zdjęć klisz 35mm, naciśnięcie migawki bardzo często określało ostateczną formę fotografii. To był decydujący moment, przez wielu podkreślany pokazaniem na odbitce perforacji z kliszy.

Zawodzie_Panorama1_fotoHORYZONT Fotograf Rodzinny Kalisz Piotr Grajek

Panorama powstała z 8 pionowo kadrowanych ujęć.. a potem była ulewa

Dzisiaj natomiast, w erze cyfrowej, mamy większą elastyczność, możemy kadry montować w większe prace (panoramy), możemy wydobywać pewne tylko elementy z fotografii. Jednak nie zwalnia nas to z pewnej odpowiedzialności twórczej – z konieczności podjęcia decyzji co do kompozycji fotografii w jej finalnej formie.

Umiejętne zbudowanie kadru to w zasadzie dwie składowe: poznanie zasad kompozycji oraz nabycie doświadczenia w drodze ciągłych ćwiczeń i eksperymentów.

To drugie zależne jest tylko i wyłącznie od samego zainteresowanego, czyli od Ciebie. I o to musisz zadbać już sam.

A pierwsza składowa…

Jeśli masz chwilkę i zależy Ci na lepszych niż przeciętne zdjęciach to zapoznaj się z kilkoma zasadami kompozycji, którymi ja sam staram się kierować robiąc zdjęcia.

1. Fundamenty kompozycji – Reguła Trójpodziału

Trójpodział w kompozycji_fotografia ślubna i portretowa - Piotr Grajek Fotograf Rodzinny Kalisz

Ta zasada jest dobrym punktem wyjścia do kadrowania zdjęcia za każdym razem. Już setki lat temu, zanim fotografia została wynaleziona, mistrzowie innych sztuk wizualnych – głównie malarze, graficy i rysownicy – przetestowali w praktyce tę formułę. Żeby ją zrozumieć należy umieścić w kadrze siatkę skłądającą się z dwóch poziomych i dwóch pionowych linii dzielących powierzchnię na 9 pól. Jednak istotniejsze w tym jest obecność powstałych w ten sposób czterech punktów przecięcia się linii, które nazywa się mocnymi, albo silnymi punktami (na zdjęciu powyżej zaznaczone czerwonym kolorem).

Co daje taki podział? Dodaje dynamiki i czyni kompozycję bardziej angażującą, ponieważ prowokuje wędrówkę oka po całym kadrze zaczynając właśnie od jednego ze wspomnianych mocnych punktów. Dlatego też dobrze jest umieścić ważny element naszego zdjęcia w takim punkcie; sprawimy, że oglądający jakby nieświadomie zacznie oglądać fotografię od tego miejsca, a co więcej – będzie ją odbierał jako dobrą i interesującą, spójną i niezakłóconą, a jednocześnie dynamiczną, przez co ciekawszą.

Fotografia portretowa wg Piotr Grajek Fotograf Rodzinny fofoHORYZONT Kalisz

Ta technika jest uniwersalna i sprawdza się doskonale w kompozycjach kadrów pionowych czyli portretowych, jak i poziomych – krajobrazowych.

Garść podpowiedzi.

Fotografia krajobrazowa i portretowa wg Piotr Grajek fotoHORYZONT Kalisz

Czasem niebo, gdy jest tego warte, może być głównym bohaterem zdjęcia

NIEBO – gdy jest kluczowym elementem zdjęcia linię horyzontu warto umieścić w jednej/trzeciej lub nawet niżej patrząc od dołu kadru. Gdy natomiast niebo jest nudne, nieciekawe to możesz spróbować umieścić linię horyzontu w jednej/trzeciej lub jeszcze wyżej patrząc od góry kadru.

Obiekty.

Fotorgrafia Krajobrazowa i portretowa wg fotoHORYZONT Piotr Grajek Fotograf Rodzinny Kalisz

Gdy fotografujemy obiekty, osoby i inne rzeczy na które chcielibyśmy zwrócić uwagę na fotografii warto umieścić je w okolicy mocnych punktów omawianej siatki trójpodziału, najlepiej w górnych. Można też umieścić je w dolnych punktach; wszystko zależy od tego, jaki efekt i odbiór chcemy uzyskać u oglądającego. Warto pamiętać też, że w kompozycji ważna jest również przestrzeń trójwymiarowa, którą możemy zasugerować odpowiednią kompozycją wykorzystując trójpodział (ale to temat na osobny artykuł).

Obiekty w ruchu.

Fotografia reklamowa i portretowa wg fotoHORYZONT Piotr Grajek Fotograf Rodzinny Kalisz

Kiedy robimy zdjęcia obiektów w ruchu lub przemieszczających się dobrze jest, pamiętając o mocnych punktach, ustawić tak obiekt w kadrze, by pozostawić mu miejsce, przestrzeń w którą się przemieści. Taka kompozycja sugeruje ruch i czyni fotografię bardziej dynamiczną.

Tu warto wspomnieć jeszcze o jednej rzeczy. W kulturze zachodniej czytamy od prawej do lewej strony i w podobny sposób analizujemy oglądany obraz dlatego w kompozycji warto jest rozważyć takie właśnie budowanie sceny, czyli obiekt z lewej. Od każdej reguły są odstępstwa i jest wiele przesłanek usprawiedliwiających odwrotną kompozycję, jednak najpierw zapoznajmy się dobrze z podstawami i narzędziami, by móc w przyszłości swobodnie sięgać z pełnego ich wachlarza.

Wykonanie takiego zdjęcia odbywa się najczęściej w następującej sekwencji:

kadrowanie centralne – migawka do połowy by złapać ostrość – przekadrowanie – zdjęcie

W kompozycji ważne jest by się cały czas przemieszczać, szukać właściwej odległości, układu w kadrze, porządku obiektów bądź ich wykluczenia. Czasem trzeba będzie się przemieścić kilka kroków, a czasem kilka kilometrów by uzyskać TEN kadr.

2. Linie Prowadzące

Fotografia krajobrazowa i portretowa wg fotoHORYZONT Piotr Grajek Fotograf Rodzinny Kalisz

To kolejna zasada, która ułatwia budowanie poprawnego kadru. Linie, szczególnie w scenach panoramicznych, prowadzą wzrok w głąb fotografii, wciągają widza albo naprowadzają na główny obiekt w zależności od układu i naszego pomysłu. Takimi liniami mogą być drogi, tory kolejowe, ale też rząd łodzi zacumowanych w porcie albo biały ślad samolotu pozostawiony na czystym niebie. Wyczulenie na obecność linii, czy też na powtarzalność rytmiczną obiektów budującą ciągłość zblożoną do linii przydaje się, gdy nadarza się okazja. Chciałbym tu wspomnieć na pewien potencjał linii, zależny od ich ułożenia. Tak jak linie poziome sugerują spokój, równowagę, a linie pionowe podkreślają charaketr obiektów (ludzie, drzewa itd.), tak linie skośne są najbardziej dynamiczne, uwolnione od porządkowej zasady poziomów i pionów.

Dobrze jest obserwować otoczenie i nabyć umiejętność wykorzystywania elementów otoczenia do wzmocnienia wypowiedzi zdjęcia.

3. Nadaj ramę – Obramowanie

Fotografia krajobrazowa i portretowa Piotr Grajek fotoHORYZONT Kalisz

Kiedy patrzymy na scenę i widzimy blade niebo często zastanawiamy się co zrobić, żeby poprawić kadr i uatrakcyjnić fotografowaną scenę. Nijakie niebo rozbija kompozycję, zatem albo minimalizujemy jego wpływ albo ratujemy fotografię wykorzystując obramowanie. Do tego użyć  możesz naturalnych elementów otoczenia – bram, drzwi, gałęzi z liśćmi itd.

Jednocześnie należy pamiętać o kilku sprawach:

  • kiedy obramowanie uzupełnić ma fotografię architektury to powinno być zdecydowanie ostre w kadrze, czyli np. f/22 i szerokokątny obiektyw,
  • kiedy obramowanie ma uzupełnić motyw przyrodniczy to możesz spróbować rozmyć go fotografując np. obiektywem wąskokątnym z przysłoną f/4.

Obramowanie może być nierzucające się w oczy, w cieniu, nie jaskrawe, by nie odwracało uwagi i nie stało się przypadkowo głównym elementem zdjęcia.

Obramowanie powinno raczej być dopełnieniem kadru, nie przypadkowo dodaną na siłę ozdobą.

Obramowanie może być również elementem dodanym z dołu lub boku – mur z kamieni, który przysłoni nieciekawy fragment błotnistej ziemi, jaskrawe kwiaty lub fragment sprzętu rolniczego, które mogą wzbogacić fotografię. Konieczenie należy pamiętać o głębi ostrości, by element był dobrym uzupełnieniem, nie zaś psuł całe zdjęcie.

Jak ze wszystkim nie należy przesadzać w wykorzystaniem obramowania, by nie uczynić z tej techniki sztampowego symbolu Twoich fotek. Umiar.

Koniec części I materiału o Kompozycji

W następnym wpisie podzielę się z Tobą pozostałymi regułami dobrej kompozycj, które wzbogacają paletę i dają możliwość tworzenia niebanalnych kadrów.

To tyle.

Teraz udaję się na kawę, bo lubię kawę.

PIOTREK

P.S.

A co z błaznem? No cóż, zrobiłem z siebie błazna niedawno… Stało się… chcecie wiedzieć jak było?

A tak…

Fotografia portretowa wg fotoHORYZONT Piotr Grajek 792 297 425

P.P.S.

Czy wspominałem już jak bardzo ważne jest oglądanie dzieł sztuki mistrzów epok minionych jak i współczesnych? To wspominam – oni już dawno przetestowali i sprawdzili w praktyce to, czego my się uczymy. To działa, pomaga w patrzeniu i sprawia, że nabieramy umiejętności dostrzegania kadrów w otaczającej nas przestrzeni.

P.P.P.S.

A teraz trochę inspiracji – oto co powstanie, gdy sfilmuje się wnętrze starej katedry w technice HDR, a potem opatrzy całość klimatyczną muzyką. Piękne.

Stara katedra w HDR

Tagi: , , , , ,

breaker

2 komentarze to “DZIECIAKI, BŁAZEN I 3 MOJE ZŁOTE REGUŁY KOMPOZYCJI – CZ. I”

  1. katarzyna pisze:

    ech masz siłę pisać to wszystko:) podziwiam
    PS. nadal trzymasz z Olkami? Ja właśnie pozbywam się E-systemu…trochę żal, ale podobno w przypadku sprzętu nie można być sentymentalnym…;)
    PS’. Mam do oddania zestaw E-510 + Zuiko 12-60 + Metz 48, jeśli coś się przyda to daj znać (ze strony www jest zakładka do mojego bloga, tam można zobaczyć sprzęt i odnośnik do aukcji)
    pozdrawiam i życzę dalszych sukcesów:)

  2. Piotr GRAJEK pisze:

    Tak Kasiu – nadal trzymam z Olkami :) Służą mi dobrze i w zasadzie to nie mogę narzekać. Wyciskam z nich co się da, a doświadczam wiele chwil, kiedy dają mi powód by mśleć, że to nie sprzęt jest najważniejszy :) Może w niedalekiej przyszłości nastąpi przesiadka.. Zobaczymy.

Wpisz Komentarz

Musisz się Zalogować żeby wpisać Komentarz.